Dersin Adı | Veri: Kuram ve Uygulamaları |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
NMC 467 | Güz/Bahar | 1 | 2 | 2 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere temel veri kavramlarını tanıtmak ve öğrencilerin dijitalleşmenin toplumsal sonuçları hakkında bir anlayış geliştirmelerine yardımcı olmaktır. Ayrıca ders, veri kümelerini ve görselleştirme araçlarını kullanmak yoluyla öğrencilerin hikaye anlatımının temellerini öğrenmesini sağlar. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Ders, sayısal verinin yaygınlaşması dolayısıyla ortaya çıkan toplumsal dönüşümlerle ilgilenir. Ders, anlatım ve uygulama olmak üzere iki bölümden oluşmaktadır. Öğrenciler dersin ilk bölümünde verilerin toplumsal hayattaki çeşitli yönlerini keşfedecek, ikinci bölümde ise öğrendikleri bilgiler doğrultusunda kendi uygulamalı projelerini geliştireceklerdir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | X | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Toplumsal yaşam ve dijitalleşme | Gregory, Karen, Tressie McMillan Cottom, and Jessie Daniels. 2017. Introduction, from Digital Sociologies. Beer, D., & Burrows, R. (2013). Popular culture, digital archives and the new social life of data. Theory, culture & society, 30(4), 47-71. |
3 | Büyük veriyi tanımlamak | boyd, danah and Kate Crawford. 2012. “Critical Questions for Big Data: Provocations for a Cultural, Technological, and Scholarly Phenomenon.” Information, Communication & Society 15(5):662–79. Kitchin, R. and McArdle, G. (2016) What makes Big Data, Big Data? Exploring the ontological characteristics of 26 datasets, Big Data and Society. |
4 | Sosyal medya ve büyük veri siyaseti | Tufekci, Zeynep. 2017. Twitter and Tear Gas |
5 | Tarafsızlık ve algoritmik yanlılık | Lerman, “Big Data and Its Exclusions” Shorey, S. & Howard P. N. (2016). “Automation, Big Data, and Politics”, IjoC, 5032–5055 |
6 | Gözetim ve kişisel gizlilik | Brayne, Sarah. 2017. “Big Data Surveillance: The Case of Policing.” American Sociological Review 82(5):977–1008. Wu and Zhang, “Automated Inference on Criminality using Face Images” |
7 | Veri okuryazarlığı | Data Literacy, Herzog, Section III, pp. 65-112 |
8 | Ara sınav | |
9 | Veriyle hikaye anlatımı | |
10 | Tablolar | |
11 | Veri kazıma | |
12 | Veriyi temizleme ve filtreleme | |
13 | Veri görselleştirme | |
14 | Ağlar ve haritalama | |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Dersin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Daniels, J., Gregory, K., Cottom, T. M. (2017). Digital sociologies. Bristol: Policy Press.ISBN: 1447329015. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | 1 | 50 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 100 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | ||
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 1 | 16 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | 1 | 30 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | |||
Final Sınavı | 1 | 10 | |
Toplam | 116 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Yeni medya ve iletişim alanına temel oluşturan kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla tartışır ve yorumlar. | |||||
2 | Yeni medya ve iletişim alanındaki yapılar, aktörler ve bu alanda rol oynayan diğer etkenler arasındaki ilişkileri eleştirel bir yaklaşımla tartışır. | |||||
3 | Yeni medya üretim süreçlerinde kullanılan teknik donanım ve yazılımlarla ilgili temel bilgilere ve kullanım becerilerine sahip olur. | X | ||||
4 | İçerik üretme, yayma ve sürdürme için gerekli verileri bilimsel yöntemlerle toplayabilir, irdeleyebilir ve kullanabilir. | X | ||||
5 | Yeni medya ve iletişim alanında edindiği kuramsal bilgileri uygulama alanında kullanır. | |||||
6 | Yeni medya ve iletişim alanında uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alabilir. | |||||
7 | Ulusal, bölgesel ve küresel konular hakkında araştırmalara dayalı analizler geliştirir ve bu analizleri kamuya anlatabilir. | X | ||||
8 | Yeni medya ve iletişim alanını destekleyen diğer disiplinlere ilişkin temel kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla tartışır ve bunlardan yararlanır. | |||||
9 | Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu bireysel ve toplumsal amaçlar doğrultusunda geliştirir ve kullanır. | |||||
10 | Yeni medya ve iletişim alanında yaptığı çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve profesyonel etik değerlere sahip olur. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak yeni medya ve iletişim alanıyla ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirebilir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest